Lapsosesta tukijalaksi

1.9.2016

Terkkuja asiakastuestamme, tästä Festumin parin vuoden ikäisestä lapsosesta! Asiakastuellamme on nykyään kiinteä jalansija ja osa niin organisaatiossamme kuin asiakkaillemmekin. Festumin kehityskaareen nähden koen kuitenkin, että asiakastukemme on vasta tiensä alkupäässä ja on juuri löytänyt pikkulapsen tavoin varmuuden askeleihinsa.
 

Siitä ei ole oikeastaan pitkäkään aika, kun nämä nyt itsestään selviltä tuntuvat asiat hoidettiin kömpelömmin. Asiakastukemme alkumetreillä mietin ja keräsin yhteen dokumenttiin uuden tukipalvelumme haasteet, mahdollisuudet ja tulevaisuuden näkymät. Tämä oli vain osa käyttöönoton suunnittelua ja dokumentin löytäminen parin vuoden jälkeen virkisti muistiani mukavasti asiakastukemme alkumetrien tilanteesta. En oikeastaan muistanut kirjaamiani haasteita ja yllätyin, kuinka perustavanlaatuisten asioiden kanssa olimme painineet vielä aivan hetki sitten. Olemme tulleet pitkän matkan eteenpäin pienessä ajassa.
 

Festumin Asiakastuki, pääpiirteiltään sellaisena toimintona kuin se tänä päivänä on, näki päivänvalon kesken kiireisimmän tilinpäätösajan helmikuun alussa muutama vuosi sitten. Alkuvuotta seurasi osaltani kiireinen kesä, joka ei muodostunut ainoastaan asiakkaidemme tukitarpeiden keskittämisestä. Yllättävän ison osan energiasta söi oikeastaan uusien toimintatapojen jalkauttaminen ja vanhojen toimintatapojen ohjaaminen uusille urille. Suunnittelimme tiimissä tukemme marssijärjestystä ja testasimme toimintoja sisäisesti, mutta täysin uuden asian käyttöönotto tuo kuitenkin mukanaan aina kasvukipuja, jotka ratkotaan pienessä aikaikkunassa niiden tullessa vastaan. Ensimmäinen vuosi tuessamme tuntui menneen yhdessä hujauksessa ja asiakastukemme kasvoi pienessä ajassa räjähdysmäisesti.
 

Ympäristössämme tapahtuvat muutokset ovat niin nopeita, että hektisessä arjessa sopeudumme uusiin tilanteisiin, elämme asiakkaiden ehdoilla ja kokonaiskuvaa tai kehitystä ei tule koko ajan miettineeksi. Muistamme ehkä pääpiirteet, projekteissa mukana olleet työkaverit ja yksittäiset onnistumiset ja kommähdykset, muttemme sitä millainen se konkreettinen arki oli aiemmin. Yksityiskohdat unohtuvat.
 

Olemme asiakastuen synnystä tulleet pitkän matkan eteenpäin pienessä ajassa. Kehittyminen vanhasta toimintatavasta uuteen oli kuitenkin raskasta työtä. Vaikka uudet tavat tuntuisivat omassakin päässä todella loogisilta, tippuu ajatukset vanhoille urille helposti ja väistämättä muutamaan otteeseen. Kehittyminen ulos vanhasta ei myöskään tarkoita sitä, että vanha oli huono, vaikka ’vanha’ –sanana tuntuu lähtökohtaisesti kantavan negatiivista leimaa. Kehittyminen ja itsemme kehittäminen on luonnollinen ja välttämätön vastaus ympäristömme muutokseen.
 

Hyvät perustukset ovat valmiina, joiden pohjalta on helppo kehittää tukipalveluamme. Hyvän pohjatyön kanssa kaikki tekeminen tuntuu helpommalta, vaikka helpolla sitä ei saavutettukaan. Ja kuten jo aluksi totesin, kehitys ei pääty tähän, vaan on vasta alkamassa. 

 

Aikaisemmat kirjoitukset


« Takaisin

AVAINSANAT

Blogi

Kirjoittaja

Anne Tenhonen
asiakastuki
0207 909 716
Lähetä viesti
Katso kaikki kirjoittajan artikkelit »
X

Sivustolla käytetään evästeitä.