Vieraskynä: Digitaalisuus tulee muuttamaan isännöintialan, lopultakin!

12.10.2017

Neljännesvuosisata isännöinnin asiakasrajapinnassa antoi paljon mielenkiintoisten projektien ja asiakkaiden muodossa. Kokemusten myötä mieleeni vähitellen pilkisti ajatus myös osaamisen jakamisesta konsultin näkökulmasta. Oli aika siirtyä arjen isännöinnistä asiantuntijapalveluiden yrittäjäksi. Kun Festum Software etsi isännöinnin osaajia konsultoimaan uutta isännöintijärjestelmää, en epäröinyt tarttua haasteeseen.

Isännöintialan digitalisoitumisesta on lähivuosien aikana esitetty runsaasti näkemyksiä. Katsantokantoja on paljon, ja se mistä suunnasta katsoo, muuttaa myös näkymää. Isännöinnissä on paljon konkreettisia asioita. Hallinnoitavaa tietoa voidaan tallettaa digitaalisesti, mutta se ei ole mitään uutta. Sen sijaan uutuusnäkökulman tuo toimintatapa, miten tietoa hallinnoidaan ja miten sitä voidaan hyödyntää myös asiakkaiden eduksi.

 

Parhaat työkalut ja jouhevat prosessit tuottavat timanttiratkaisuja

Asiakkaalle paras isännöinti tuotetaan alan toimijoiden hiotuilla prosesseilla. Miten sopimuksen mukainen palvelu tuotetaan, on kunkin organisaation oma ratkaisu. Kun pohditaan esimerkiksi autohuoltoa, asiakkaalla ei ole mahdollisuutta mennä korjaushalliin ohjeistamaan. Se on aivan oikein, sillä asiakaskokemus ei muodostu työtavasta, vaan lopputuloksesta. Merkityksellistä on vain lupausten lunastaminen, jolloin sovitut asiat tehdään ammattitaitoisesti ja sovitussa ajassa. Sama on verrattavissa isännöintipalveluihin. Asiakkaan tulee saada parasta mahdollista palvelua, joka edellyttää toimijoilta palvelun tuottamiseen toimivia työkaluja. Niiden kehittäminen onnistuu vain alan historian tuntemuksella ja tulevaisuuden haasteiden ymmärtämisellä.

 

Festum astuu isännöinnin maailmaan

Nyt kun yhteistyön käynnistämisestä Festumin kanssa on kulunut jo tovi, on hyvä hetki pysähtyä miettimään saavutettua kehitystä. Oma tavoitteeni osaamisen jalkauttamisesta on onnistunut - Festum jakoi kanssani kokonaisvaltaisen ymmärryksen isännöitsijän arjesta. Oleellista oli ymmärtää, kuinka eri toimenkuvissa ohjelmistoa käytetään, miten eri toimet nivoutuvat toimiston prosesseissa palvelukokonaisuudeksi ja mitä yhteistyökumppaneiden rajapintoja tarvitaan. Lisäksi vielä asiakasnäkökulma, eli millaista tietoa asiakkaat odottavat sähköiseen asiointiin ja mitä niiden tuottamiseen tarvitaan. Samassa koko Festumin henkilökunta astui isännöitsijän saappaisiin ja otti aimo harppauksen alan sisään.   

Odotukseni Festumia kohtaan ovat täyttyneet. Yrityksellä on kyky ja halua kehittää ohjelmistoa tämän päivän mahdollisuudet huomioiden, erityisesti käyttäjä- ja asiakaslähtöisyys fokuksessa. Matkani ei toki ole vielä tullut päätepisteeseensä, vaan työ jatkuu. Tein kuitenkin jo päätöksen - jos vielä jonain päivänä isännöin, tiedän minkä ohjelmistotalon puoleen kääntyä. Ei nimittäin ole yhdentekevää millä järjestelmällä palvelu tuotetaan.

Lue lisää Festumin isännöinnistä: www.hausvise.fi

 .

Marko Hellevaara 

Isännöinnin vaikuttaja

Periaate Ratkaisut Oy


« Takaisin

AVAINSANAT

Blogi
X

Sivustolla käytetään evästeitä.